Sterling Ruby

Bonniers Konsthall bjuder in den Los Angeles-baserade konstnären Sterling Ruby för hans första skandinaviska stora solopresentation.

Den 15:e december öppnar Bonniers Konsthall dörrarna för den första stora solopresentationen i Skandinavien av Los Angeles-baserade konstnären Sterling Ruby. Ruby, som av New York Times kritiker Roberta Smith sagts vara en av 2000-talets mest intressanta konstnärer, arbetar i en mängd olika material och genrer. Hans praktik tar former i allt från glaserad biomorfisk keramik till nagellacksmålningar, och tangerar ämnen från så skilda inspirationskällor som det amerikanska fängelsesystemet, samtida arkitektur eller genusvetenskap.  Han har alltid ett rebelliskt – närmast respektlöst – förhållningssätt till sina material och i sina ämnesval.

Med utställningen Soft Work visar Sterling Ruby på en värld som vid första anblicken är lekfull, mjuk och humoristisk, men som snart avslöjar ytterligare dimensioner av fara eller terror. Konstnären förvandlar mjuka material som kuddar och filtar till olycksbådande skulpturala objekt där trygghet och säkerhet visar sig vara en illusion. Här används till exempel den amerikanska flaggan som material till stora vampyrmunnar och gigantiska gosedjursliknande skapelser hänger som urlakade kadaver från taket.

Utställningen är organiserad i samarbete med FRAC Champagne-Ardenne, Reims  och MACRO, Museo d’Arte contemporanea Roma och är den första stora presentationen av Sterling Rubys nya mjuka verk. Som en utställning i tre akter förändras varje presentation och till Bonniers Konsthall har Ruby skapat specifika verk med titlarna Stockholm Butterfly och Stockholm Wolf.

 

Sterling Ruby Soft Work, installation view, FRAC Champagne-Ardenne. Foto: Martin Argyroglo.

Program

9 jan. Screening av The Cool School

Dokumentären The Cool School  är en lektion i hur man bygger en konstscen från grunden och vad man ska undvika i processen. Filmen fokuserar på det nyskapande Ferus Gallery, som byggde LA:s konstscen från en löst sammansatt gäng av idealistiska beatniks till en krets av konkurrenskraftiga, ofta lysande, konstnärer som Ed Kienholz, Ed Ruscha, Craig Kauffman, Wallace Berman, Ed Moses och Robert Irwin.

23 jan. Surfer Aesthetics. Liv Stotz om L.A:s konstscen.

Los Angeles konstscen hyser inte bara legendariska konstnärsnamn som Ed Ruscha, Paul McCarthy, Diana Thater och Catherine Opie utan även en framväxande ung konstnärsscen. I denna föreläsning berättar Liv Stoltz, intendent för program och pedagogik på Magasin 3,  om en yngre generation konstnärer som hon fick tillfälle att möta i Los Angeles när hon curerade utställningen L.A. Trash & Treasure på Milliken Gallery 2006. Konstnärer var då relativt okända och en av dem var Sterling Ruby.

6 feb. Graffiti och den etablerade konstscenen

Grafittin och dess karakteristiska uttryck har länge inspirerat konstnärer verksamma på den etablerade konstscenen.  Vad händer när med uttrycken byter kontext? Jacob Kimvall, doktorand vid Stockholms universitet och författaren till Noll tolerans – Kampen mot graffiti samtalar med galleristen Jonas Kleerup som representerar flera av dagens multikonstnärer. Moderator: Camilla Larsson.

Jacob Kimvall är konstvetare och skribent, verksam som doktorand vid konstvetenskapliga institutionen på Stockholms universitet och arbetar med en avhandling om gatukonst som bland annat undersöker samspelet mellan olika konstinstitutioner och gatukonsten. Jacob har själv en bakgrund som graffitimålare och var 1992 med och grundade den internationella engelskspråkiga graffititidskiften Underground Productions.

Jeanette Steinsland är curator och driver galleri Steinsland Berliner som öppnade 2008. Jeanette var den första att ställa ut Banksy i Stockholm och idag arrangerar galleriet bland annat gatukonstvandringar. Jeanette jobbar just nu med en utställning för Bomuldsfabriken i Arendal, Norge.

Jonas Kleerup är gallerist och öppnade 2006 Galleri Kleerup i Stockholm. Galleri Kleerup har sedan starten representerat flera konstnärer som inspirerats av gatukonsten. Jonas driver även projektet Villa Contemporary Art.

20 feb. Jörg Heiser: Vem är Sterling Ruby?

Jörg Heiser, Frieze-redaktör och inflytelserik konstkritiker, presenterar den amerikanska konstnären Sterling Ruby. Heiser kommer att prata om Sterling Rubys inspirationskällor och historiska referenser, som till exempel minimalismen, Mike Kelley och brutalistisk arkitektur, och om konstnärens nya textila verk.

Jörg Heiser är redaktör, kritiker och curator bosatt i Berlin. Han är bland annat redaktör för Frieze Magazine och skriver för Tysklands största dagstidning Süddeutsche Zeitung. Heiser är gästprofessor vid Kunstuniversität Linz samt undervisar på Hochschule für Bildende Künste i Hamburg. 2007 curerade han utställningen ”Romantic Conceptualism” (Kunsthalle Nürnberg, BAWAG Foundation Vienna). 2008 publicerades hans bok “All of a Sudden: Things that Matter in Contemporary Art” (Sternberg Press). Heiser är även medredaktör, tillsammans med Eva Grubinger, för ”Sculpture Unlimited” (Steneberg Press 2011).

27 feb. Vad spelar materialet för roll?

Välkommen till ett samtal som fokuserar på skulpturala material och frågar kring vad materialitet kan sägas vara idag. Vilken information finns inneboende i samtida konstnärers materialval och vilka skiften har påverkat den skulpturala processen. Zandra Ahl och Olav Westphalen ,två konstnärer som arbetar i det tredimensionella fältet, diskuterar sin syn på skulptur idag. Moderator är Camilla Larsson.

Zandra Ahl, är konsthantverkare och arbetar som professor på Konstfack i Stockholm. Hennes arbeten har ofta handlat om smak, klass och makt. I sin praktik har hon bland annat producerat och curerat utställningar, arrangerat samtal och seminarier och arbetat med fanzinet Slicker. Hon har även gjort dokumentärkortfilmen ”Nationalmuseum och jag” (2008). I år återutgivs Zandras och Emma Olssons ”Svensk Smak” (2001) på Nilleditions och i oktober öppnar hon ”Family Outlet” på Gustavsbetgs konsthall.”

Olav Westphalen, konstnär och professor i fri konst på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm med inriktning på konstens performativa karaktär.

6 mars. Soft Work enligt Kakan Hermansson INSTÄLLT PGA SJUKDOM

Välkommen till en feministisk och kritisk promenad i konsthantverkets tecken. Kakan Hermansson, svensk konstnär, programledare, dj och klubbarrangör, gör en personligare visning av Sterling Rubys utställning Soft Work.

Som konstnär arbetar Kakan Hermansson i keramik, video och performance och intresserar sig för frågor kring genus, klass och sexualitet. Hon har till exempel arrangerat nagelkonstträffar både i konstsammanhang och på klubbar.

13 mars. Florence Derieux om Soft Work

Florence Derieux är konsthistoriker och frilansande curator. Sedan 2008 har hon varit chef för FRAC (Fonds régional d’Art Contemporain) Champagne-Ardenne för vilka hon även tog initiativet till utställningen Soft Work, formade grundidén att utställningen byggs på och förändras genom nya presentationer i en internationell turné.

Med reservation för ändringar. Begränsat antal platser. 80 kr; 60 kr för studenter och pensionärer; fritt för medlemmar och alla upp till 20 år. Om du vill vara säker på att få en plats så går det bra att boka på program@bonnierskonsthall.se