Maria Bonnier Dahlins Stiftelses Stipendiater 2018

13 mar14 apr 2019

Maria Bonnier Dahlins stiftelse delar årligen ut stipendium till unga svenska konstnärer för att stötta dem i deras arbete. Liva Isakson Lundin och Linnéa Sjöberg är mottagare av 2018 års upplaga av Maria Bonnier Dahlins stiftelses stipendium.

Stiftelsen grundades 1985 av Jeanette Bonnier (1934-2016) till minne av hennes dotter Maria som omkom i en bilolycka 1985, endast 20 år gammal. Maria studerade till arkitekt på Columbia University i New York och rörde sig i en krets av unga konstnärer. Maria Bonnier Dahlins stiftelse har hela tiden sökt upp det nya och det nyskapande, och de konstnärer som tagit emot stipendiet genom åren tillhör idag några av Sveriges mest uppmärksammade.

Gästjury 2018 är konstnären Lars Nilsson och Jo Widoff, intendent för internationell konst på Moderna Museet.

Liva Isakson Lundin, To Hold Sway, 2018. Fjädrande stål, nylonrep. Foto: Jean-Baptiste Beranger

Liva Isakson Lundin, född 1990. Bor och arbetar i Stockholm.

Från juryns motiveringar:

”I sina installationer och skulpturala verk undersöker Liva Isakson Lundin materialens inneboende beskaffenheter och fiktiva känslolägen. Isakson Lundins verk bärs av motsatsförhållanden i de industriella material hon använder: mjukt och hårt, fett och torrt, fast och tillfälligt. Över tid ger sig egenheterna hos fjädrande stål, gelatin, naturgummi och glas sig till känna och möts kropp till kropp.

I To Hold Sway verkar maktförhållandet närmast mänskligt när det ena balanserar mot det andra. Det skarpa stålet hotar att skava sönder nylonbanden som håller det uppe så att plötsligt allting faller samman. I skulpturen Past Bearing dröjer sig istället doften av naturgummi kvar. Den lutar sin slappa, tunga kropp över en glasskiva fastkilad mellan golv och gummi. Materialen samtidigt bär och förgör varandra. Vi inbillar oss att något måste ge efter och balansen brytas. Det går betraktaren förbi men ändå vet vi intuitivt att det är en kraftmätning som kommer att fortsätta länge efter det att vi lämnat rummet.”

Linnéa Sjöberg, Salong Flyttkartong, 2012-14. Dokumentation av performance.

Linnéa Sjöberg, född 1983. Bor och arbetar i Berlin.

Från juryns motiveringar:

”För ett myllrande, rikt konstnärskap där Sjöberg gång efter gång sätter sig själv på spel. Med kompromisslös nyfikenhet lever hon sig bokstavligen in i vitt skilda personas som hennes Karriärkvinnan (a.k.a. GTD4s810) en heltidsroll under ett och ett halvt års tid, sylvass i sin power dress vars olika gadgets senare kommer pryda galleriväggen som totems uppträdda på behåbyglar och märkeskläder nermalda till trasmattor.

I verket Salong Flyttkartong – en ambulerande tatoo parlour där hon smyckar sin egen och andras kroppar med en halsbrytande humor som så ofta kännetecknar Sjöbergs konstnärskap. Med ett närmast absolut gehör resulterar hennes performativa praktik i helt övertygande visuella objekt i sin egen rätt, vare sig det rör sig skulpturer av rå hud fyllda med avlagda kläder och skräp i Inälvornas Dans, eller i Four Generations of Darkness, en 14 meter lång väv gjord av avlagda kläder och annat från hennes barndoms Strömsund till vävar som hennes Vikingakvinnan lämnat efter sig på Gunnes Gård, en rekonstruerad vikingaby för att bara nämna några av hennes gränsöverskridande nedslag som tar oss med på en vindlande resa i klass, tid och rum.”

Foto toppbild: T.v. Linnéa Sjöberg, GTD4s810 / Karriärkvinnan, 2009-11. Dokumentation av performance. Foto: Linnéa Sjöberg. T.h. Liva Isakson Lundin, To Hold Sway, 2018. Foto: Jean-Baptiste Béranger.