Monica Bonvicini

15 feb29 apr 2007

Monica Bonvicinis konst behandlar upplevelsen av rum och arkitektur. Hennes storskaliga installationer och skulpturer, som ofta använder sig av konstinstitutionens befintliga arkitektur, tilltalar polemiskt den västerländska arkitekturtraditionen och synliggör hur en kulturs värderingar genomsyrar vår skapade värld in i minsta byggsten.

Tematiskt knyter Bonvicini an till en tradition inom samtidskonsten som ifrågasätter vår uppfattning om perception i såväl utställningsrummet som konsthistorien. I sina verk använder hon sig ofta av industriella material som glas, metall och kätting vars funktioner hon undersöker och omdefinierar. Ett av de mest utmärkande dragen i hennes konst är dess fysiska påtaglighet och hur den med sitt våldsamma tilltal direkt påverkar betraktarens upplevelse av rummet.

Utställningen på Bonniers Konsthall visar flera av Monica Bonvicinis avgörande verk från hennes produktion från det sena 90-talet fram till idag. Hennes golvverk Plastered kommer att täcka en stor del av konsthallen. Det pågående verket What does your wife/girlfriend think of your rough and dry hands? visas i sin helhet med ytterligare formulär ifyllda i Stockholm. Det är en serie frågeformulär som delats ut till hundratals byggnadsarbetare i olika länder. Formulären består av utmanande frågor som ”Varför är byggnadsarbetare så tilltalande?” eller ”Vem skulle du vilja trycka upp emot väggen?”. Med aggressivitet och humor får Bonvicini oss att fundera över varför arkitektur och byggande är kopplat till sexualitet och makt. Utställningen visar också en rad av Monica Bonvicinis senare arbeten som till exempel den textbaserade storskaliga skulpturen NOT FOR YOU, en av hennes dubbelgungor och en screentryckt teckning på säkerhetsglas.

Monica Bonvicini, Chain Swing, 2006. Foto: Bonniers Konsthall