Maria Bonnier Dahlins Stiftelse stipendiater 2017

Maria Bonnier Dahlins Stiftelse stipendiater 2017

Lap-See Lam och Olle Norås är mottagare av 2017 års stipendium ur Maria Bonnier Dahlins Stiftelse. Stipendiet grundades av Jeanette Bonnier 1985 till minne av hennes dotter Maria som omkom i en bilolycka, endast 20 år gammal. Sedan dess delar stiftelsen årligen ut stipendier till unga svenska konstnärer med avsikten att stödja deras arbete. Gästjury 2017 har varit Richard Julin, konstnärlig ledare Accelerator, och Ben Loveless, Galerie Nordenhake.

I sin konst arbetar Lap-See Lam med att skapa historier berättade genom text, digitala medier och skulpturala installationer. Hon fascineras av hur myter, masskultur och fiktion kan styra och bygga upp föreställningar om identitet och tillhörighet. I sina senare arbeten intresserar sig Lap-See Lam för ritualer kring mat och språk i den kinesiska diasporan. Hur kan olika traditioner och strategier förädlas och förvandlas över generationer? Videoverket Mother´s Tongue (2017) – ett samarbete med regissören Wingyee Wu – är från början skapad som en app där filmiska sekvenser i 3D tar med betraktaren på en resa över tid och rum. Berättad från framtiden får vi möta tre generationer kvinnor och höra om deras erfarenheter av Kinakrogen som plats och hur den förändrats över tid. Identitetspolitiska och kulturhistoriska värden vävs samman där restaurangen i sig fungerar som ett subjektivt medvetande där spår av både realism och science fiction kan hittas. På Bonniers Konsthall presenteras Mother´s Tongue som en rumslig installation och till den hör bland annat en serie neonskulturer.

Lap-See Lam (f. 1990) har en kandidatexamen från Kungliga Konsthögskolan i Stockholm.

Olle Norås arbetar med måleri och skulptur i tekniker som gouache, akvarell, trä, aluminium och stål. Inspirationen hämtar han från naturen där exkursioner i skog och mark fungerar som avstamp för nya arbeten. Verken på papper är abstrakta och detaljrika. Med en liten pensel mejslar Olle Norås fram geografiska berättelser där landskap och platser verkar framträda som snitt ur verkligheten eller fantasin. Ofta låter han papperet blöda, då de blöta färgpigmenten tillåts dela sig och följa med papperet. Konstnären intresserar sig lika mycket för skogens mytologi med andar och väsen som för de konkreta hot skogen står för idag. Titlarna minner också om naturen, som i gouachemålningen Stora fåglar flyger åt fel håll (2016) där färgrika vingar breder ut sig mot ett svart innanmäte. Installationen Klockorna (2014) består av tre aluminiumklockor som pendlas ner från taket med hjälp av grova rep. Det dova ljudet bildar en klangmatta, där konstnären inspirerats av idéer som finns i tanketraditioner världen över, som Tibetansk buddhism.

Olle Norås (f. 1982) har sin bakgrund inom smide och är utbildad vid Högskolan för design och konsthantverk, HDK Steneby i Dalsland. 2013-2015 bedrev han projektstudier vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm.