Aurélien Froment

28 aug11 okt 2009

I videoinstallationen Fickteater har Aurélien Froment inspirerats av trollkonstnären Arthur Lloyd, som på 30-talet blev känd som ”det mänskliga kortregistret”. Lloyd gjorde sig en karriär på att – allt efter önskemål från publiken – kunna ta fram vilket tryckt material som helst ur sin ficka (där han förvarade över 15 000 papperslappar). Likt Lloyd låter Froment i sitt verk en svartklädd man, spelad av trollkonstnären Stéphane Corréas, dra upp den ena bilden efter den andra ur sin ficka. Familjefoton och spelkort, stillbilder från filmer och reproduktioner av gamla konstverk, avlöser varandra i en strid ström. Bilderna sprids ut i rummet och ser ut att sväva framför mannen som placerar dem i olika grupper. Allt till tonerna av trumvirvlar och valsång.

Aurélien Froment intresserar sig för hur vi uppfattar de bilder som omger oss, och leker ofta med illusioner i sina verk; utplattade perspektiv, olika skalor och försvinnande föremål. Genom att som i Fickteater sätta samman ett till synes slumpartat urval av bilder, skapar han nya sammanhang och betydelser.

Aurélien Froment, Théâtre de poche, 2007. Courtesy Motive Gallery.

Monologen Sifferchiffer – ord för ord baserar sig i sin tur på en intervju med den franske trollkarlen Benoît Rosemont. Här berättar Rosemont om magi och sinnrika tekniker för att memorera siffror. Han delar med sig av sina egna knep och avslöjar äldre kollegors metoder. I Stockholm framförs performancen av skådespelaren Johan Holmberg i ett samarbete med Dramaten och kan under utställningsperioden ses både på Bonniers Konsthall och på Dramaten.

Videoinstallationen ingår i en serie av utställningar på Bonniers Konsthall som presenterar ett verk av en konstnär som är viktig för samtidskonsten just nu. Tidigare har konsthallen på detta sätt visat filmer av Salla Tykkä, Adrian Paci och Ann-Sofi Sidén.

Tack till Franska institutet