The Mending Project

Installationsvy, The Mending Project av Lee Mingwei. Bonniers Konsthall Foto: Jean-Baptiste Berangér

 

Delta i konstnären Lee Mingweis verk The Mending Project!
Här kan du som besökare få ett klädesplagg lagat.

Under utställningsperioden för NyMaterialism 5 sep – 11 nov 2018 finns det möjlighet att ta med ett eget klädesplagg som behöver lagas till Bonniers Konsthall. Här lagas plagget som en del av konstverket The Mending Project (reparationsprojektet). Vid inlämning av din skjorta, byxa, kjol, kavaj eller liknande sitter du som besökare ner vid ett långt bord tillsammans med en person som syr plagget och där ni tillsammans samtalar om vilka minnen och betydelser plagget bär med sig för dig.

Plaggets lagning kommer att bli synlig. För konstnären är det inte viktigt att reparationen av plagget döljs; tvärtom är tanken att lagningen blir ett erkännande av plaggets historia, något att hylla.

Upphämtning av plagget sker efter utställningens slut, 12-16 november mellan kl 9-17 på Bonniers Konsthall.

 

Lee Mingwei i samtal med co-curator för utställningen Caroline Elgh Klingborg

Caroline Elgh Klingborg (CEK): I ditt verk The Mending Project kan vi se en uppsättning av särskilt framtagna möbler, en hög med kläder och runt 400 trådspolar, i en rad olika färger, som har fästs på väggen. Verket är processorienterat och kommer att utvecklas fortlöpande under utställningstiden. Tidsaspekten framstår som viktig för dig som konstnär?

Lee Mingwei (LM): Jag tror verkligen att det enda konstanta som finns är själva förändringen i sig. Jag försöker vara uppmärksam på det när jag utformar mina verk. Jag ser skönhet i saker som förändras över tid. Som skaparen bakom The Mending Project tog jag fram en uppsättning ”regler för spelet”, i syfte att rama in projektet i fråga om tid, rum och koncept. När projektet väl har aktiverats, växer en finstämd balans mellan den som lagar plagget- reparatören, den som får sitt plagg lagat och betraktaren av verket fram, som vårdar projektets utveckling.

CEK: En viktig del av The Mending Project är dialogen som tar plats mellan reparatören och deltagaren. Det handlar inte bara om att laga ett trasigt tygstycke, utan lika mycket om inre reparationer, som frammanar samtal om minnen i relation till ett specifikt plagg. När du arbetade med verkets koncept; hur tänkte du kring denna akt av att dela med sig, främlingar emellan?

LM: The Mending Project kommer från en djupt personlig erfarenhet… År 2001, när två flygplan flög in i World Trade Center, en klar morgon den 11:e september. Min man arbetade i byggnaden på den tiden. Under hela den kommande dagen visste jag inte om han levde eller inte… Jag åkte hem och tog fram alla våra kläder som var i behov av att lagas och började reparera, i timmar… Tills jag hörde dörrhandtaget vridas, och John stod vid dörren, täckt av aska… Jag saknar fortfarande ord för att beskriva vad jag kände vid det ögonblicket. Det tog mig nio år att processa den här traumatiska händelsen.

Trots att det här var fröet till The Mending Project, så hoppas jag att besökaren framförallt ser välvilja, godhet och generositet i installationen. Projektets essens handlar gåvor mellan främlingar; att dela med sig av berättelser under tiden som reparationer pågår. Även om det framstår som att reparatören ger deltagaren en gåva, genom att laga hens plagg, så är förtroendet och berättelserna som deltagarna delar med sig av likväl kraftfulla gåvor.

CEK: Jag tror att ditt verk för fram viktiga kunskaper som är på väg att gå förlorade. Jag minns min farmor som alltid brukade laga textiler; allt från sängkläder till sockor. Att slänga något var ett sådant slöseri! I dagens konsumtionssamhälle tenderar vi att ständigt köpa nya saker och vi saknar färdigheten att laga våra trasiga kläder. Är det här frågor du vill lyfta i The Mending Project?

LM: Gesten av att reparera har olika betydelsenivåer för mig, där den mest uppenbara tanken är: Mitt klädesplagg är trasigt, låt mig laga det. Den här omvårdande gesten skulle också kunna ta plats i ett helt annat samtal, om världen vi lever i idag. Det finns så många saker som desperat behöver vår kärleksfulla omtanke; politiken, klimatet, relationer mellan människor, länder… Kan vi göra något åt dessa? Jag vet att jag bara är en konstnär, så låt mig börja med något som ligger mig nära tillhands. Låt mig börja med vår andra hud, vilket är kläderna vi bär.

Lee Mingweis konstnärskap kretsar mycket kring deltagande installationer där besökare bjuds in att utforska frågor om förtroende, intimitet och självmedvetenhet. Tid och processer är centrala, likaså mötet mellan verk och besökare. Lee föddes 1964 i Taipei, Taiwan, och är idag verksam i Paris och New York. Lee har haft flertalet stora separatutställningar vid internationella institutioner, såsom Metropolitan Museum of Art (2015) i New York och Mori Art Museum (2014) i Tokyo